Liceul de Arte ”Marin Sorescu” sau măsura normalității pentru un liceu vocațional

0
1178

In urma unui articol aparut in presa locala, in care trei profesori ”reclamă că managerul nu le înţelege specificul vocaţional al liceului şi spun că deşi au performanţe nu mai pot lua orele suplimentare”, managerul Liceul de Arte ”Marin Sorescu” din Craiova, prof. dr. Eduard-Eugen Gegiu, a venit cu cateva lamuriri, care fac lumina in acest caz:

”Începând din anul școlar trecut, Liceul de Arte ”Marin Sorescu” din Craiova învață să respire un aer de normalitate. Deși presiunile sunt multiple, și orice schimbare, mai ales cea spre bine, se face cu rezistență – în special pentru cei obișnuiți cu tratament preferențial – firescul și bunul simț, normate de litera legii, sunt reperele imperios necesare pentru singurul liceu de arte din Oltenia.

Specificul vocațional, talentul și dăruirea sunt apreciate și promovate în unitatea de învățământ, atât în rândul elevilor, cât și al dascălilor. Există, cu toate acestea, aspecte de natură strict administrativă, organizatorică, de o limpede normalitate, care afectează interesele personale ale unor cadre didactice și astfel este tulburată atmosfera de studiu și  creație artistică, specifice unui liceu cu vocație, singurele care ar trebui să conteze pentru dascălii dăruiți.

Nemulțumiri există în toate domeniile de activitate și școlile nu fac excepție, din păcate. Cele din Liceul de Arte ”Marin Sorescu” din Craiova sunt legate exclusiv de solicitările exagerate de ore suplimentare, cu mult peste norma de predare, ale unor profesori de la catedra de muzică, nu mulți (doar doi), dar vocali și excesivi atitudinal. Unul dintre cei doi, domnul profesor de la catedra de muzică, specializarea canto, solicită nici mai mult nici mai puțin decât încă aproape o normă în plus la plata cu ora, așa cum a mai beneficiat cel puțin în ultimii doi ani școlari încheiați, considerând că cererea dumnealui este un drept firesc și o obligație contractuală. Aceeași situație este valabilă și pentru celălalt cadru didactic nemulțumit și extrem de agresiv în atitudine și limbaj, doamna profesoară de la catedra de muzică, specializarea pian/acompaniament. Unul din argumentele clamate de cei doi și de câțiva susținători ai acestora este continuitatea studiului cu elevii pe orele la plata cu ora. Evident, continuitatea la clase/grupe/studiu individual contează, dar exclusiv pentru orele din norma de bază, neexistând cadru legal pentru continuitate pe plata cu ora, nici măcar pentru liceele vocaționale.

Un lucru trebuie să fie clar: nimeni nu contestă pregătirea profesională, rezultatele obținute cu elevii și contribuția celor doi profesori și a altora asemenea dumnealor la dezvoltarea școlii, la creșterea prestigiului acesteia în comunitate sau la formarea vocațională a elevilor. Dar aspectele administrative, legate de relațiile contractuale ale angajaților Liceului de Arte ”Marin Sorescu” din Craiova trebuie să respecte atât litera, cât și spiritul legii, referitor la durata timpului de muncă, la durata timpului alocat orelor de predare corelată cu randamentul și rezultatele așteptate de la toți elevii.

Situația din anii școlari anteriori, în care un număr de 19 profesori au avut norma de bază asigurată 100% (40 de ore) și în plus majoritatea dintre aceștia, inclusiv cei doi profesori extrem de nemulțumiți menționați mai sus, având câte 16, 17 ore la plata cu ora pe săptămână nu mai poate continua. Pe de o parte, pentru că încalcă legea și răspunzător este directorul (cel care decide, conform legii, cu privire la planul de încadrare al școlii) pe de altă parte pentru că Liceul de Arte  e interesat de  evoluția școlară și artistică  a tuturor elevilor săi. Este adevărat că încurajăm performanța, existând o strategie managerială specifică în acest sens. Însă, noi nu lucrăm exclusiv cu elevii capabili de performanțe artistice, ci oferim același sprijin și dăruire tuturor, fără discriminare. Aceeași apreciere echidistantă este asigurată întregului corp profesoral, o echipă de profesioniști, de la care să așteaptă  să dovedească măsura acestui profesionalism la clasă, în lucrul cu elevii, în relațiile cu părinții acestora, cu reprezentanții partenerilor și ai comunității locale, deplasând accentul de la bani la menire și vocație artistică”.